Fotoaparát Hasselblad 501 CM (obnovená výroba modelu 1600-F z roku 1948). FOTO: Hasselblad

Švédský průmyslový designér Sixten Sason (1912 – 1967) byl jedním z prvních moderních produktových designérů v Evropě, kteří se pohybovali mezi různými odvětvími průmyslu. Navrhl první fotoaparát pro značku Hasselblad, vysavače pro Electrolux a dlouhá léta byl hlavním designérem automobilky Saab. Přinášíme další díl seriálu, mapujícího IKONY DESIGNU 20. století.

Sason měl poněkud výstřední povahu. Jeho pravé jméno bylo Andersson, ale rozhodl se používat zajímavý exoticky znějící pseudonym. Původní profesí byl vyučený stříbrotepec. Fascinovala jej technologie. Produkty, které navrhl v průběhu své kariéry, ať šlo o vysavač pro Electrolux, nebo šicí stroje pro Husqvarnu, přinášely novou funkčnost a dlouhodobý užitek.

Během druhé světové války vyvinul pro švédského výrobce fotoaparátů Hasselblad civilní verzi fotoaparátu 1600-F (znovu vyráběn jako 501CM). O několik let později byl fotoaparát představen v New Yorku a stanovil mezinárodní standard pro studiovou středoformátovou fotografii.

Z kamery 1600-F později vyšel i Hasselblad 500c, který byl v říjnu 1962 vynesen na oběžnou dráhu na palubě vesmírné mise Mercury-Atlas 8. NASA značce zůstala věrná po několik dalších desetiletí.

Fotoaparát Hasselblad, původně nazvaný Rossex, byl navržen tak, aby byl co nejkompaktnější. Sason zredukoval pouzdro na tvar kostky a maximálně zjednodušil i jeho ovládání.

Už práce pro švédský Hasselblad by Sasona zařadila mezi světové klasiky průmyslového designu. Ještě většího úspěchu ale dosáhl v automobilovém průmyslu. Coby hlavní designér pro Saab se podepsal pod nevýznamnější poválečné modely švédské automobilky.

Ještě v šedesátých letech měla auta křídlatý profil, který Sason poprvé zavedl už koncem čtyřicátých let u modelu Saab 92. Futuristický model navrhl v souladu s aerodynamickými principy, které uplatnil dokonce i na podvozku. Designér u automobilky zůstal a je podepsán i pod modely 93, 95, 96 a 99. Designér je také autorem prvního sportovního modelu Sonett.

Silueta posledního Sasonova auta, modelu 99, byla zachována po téměř dvě desetiletí. Jeho uvedení na trh se už nedožil. Sasonův význam na mezinárodní úspěch značky Saab je nezpochybnitelný a jeho vliv trvá dodnes.

Produkty navržené Sixtenem Sasonem

Obrázek 11 z 12

Fotoaparát Hasselblad 1600-F od prvního prototypu k finálnímu výrobku. FOTO: Hasselblad

Zdroj: autorský článek s využitím Hasselblad, Saab a publikace Bernd Polster: The A-Z of Modern Design / Merrell Publishers Ltd.