Historické vozy můžete vidět v muzeu značky Alfa Romeo v italském Arese. Na snímku je model Giulietta Spider z roku 1955 FOTO: Museo Alfa Romeo

Alfa Romeo, jméno, které evokuje vášeň, rychlost a eleganci, má za sebou dlouhou a slavnou historii. Značka, pyšnící se jedinečnou historií automobilových modelů a závodů, nevznikla v Turíně, jak bývalo v Itálii zvykem. Její historie je spjatá s Milánem, který je považován za klíčové město průmyslového a moderního designu. Přinášíme první díl seriálu, mapující IKONY DESIGNU minulého století.

Před první světovou válkou oslavovala Alfa Romeo velká vítězství v motoristických závodech. Konstrukce motorů pro závodní auta také byla dlouho hnací silou její automobilové výroby.

Od třicátých let se prominentní designéři chopili úkolu navrhovat automobilové karoserie, které by dokonale odívaly rychlost do vhodně tvarovaných křivek. Postupný rozkvět Itálie vyvolal na konci druhé světové války nástup masové výroby. V tomto období se na trhu objevil elegantní typ Giulietta, který se velmi rychle stal ikonou. Karoserie od značek Bertone a Pininfarina zdůraznily myšlenku „bel designu“, která vycházela z Milána – stejně jako ji uplatnili Marcello Nizzoli na psacích strojích firmy Olivetti, Piaggio na motorovém skútru Vespa a Fiat na malém typu 500.

Tyto sportovní automobily, jako Pininfarinova Giulietta Spider nebo Bertoneho kupé Giulietta Sprint, byly dokonalými sochařskými výtvory s harmonickými proporcemi. Ne nadarmo jsou dodnes obdivovány milovníky automobilů i designu. V následujících letech se značka Alfa Romeo stala velmi úspěšnou na mezinárodním trhu. Modely jako Spider Duetto a Giulia Berlina si získaly kultovní status. Nelze opomenout ani Alfasud, jehož trup navrhl slavný designér Giorgetto Giugiaro ze společnosti Italdesign. Alfasud se stal legendou a pro tento vůz byl dokonce postaven speciální výrobní závod.

Alfa Romeo

Image 15 of 15

Historické vozy můžete vidět v muzeu značky Alfa Romeo v italském Arese. FOTO: Museo Alfa Romeo

V sedmdesátých letech prošla Alfa Romeo obtížným obdobím během ropné krize a nakonec ji převzala automobilka Fiat. Avšak její elegantní image oživila v osmdesátých letech řada nových modelů. V osmdesátých letech se Alfa Romeo rozhodla obnovit svou pověst a představit světu nové, stylové vozy. Módní limuzína 164 a roadster RZ od designového studia Zagato byly symbolem tohoto návratu. Klínový tvar, čisté linie a smyslné tvary daly těmto vozům osobitý charakter. 164 byla nejen elegantní, ale také výkonná, což bylo typické pro značku Alfa Romeo.

Na konci devadesátých let se Alfa Romeo opět posunula vpřed. Typ 156 byl přelomovým modelem, který spojil výkon s estetikou. Jeho hladké linie a stylová integrita byly dosud nevídané. Tato limuzína zůstává impozantní dodnes a stále je považována za jedno z nejkrásnějších aut v historii. Alfa Romeo pokračovala ve svém jedinečném přístupu k designu ve svém „Style Centre“ v Areze. Modely jako 166 a 156 Sportwagon byly interpretacemi kombi v typickém stylu Alfa. A pak tu byla Alfa Brera, navržená slavným designérem Giorgettem Giugiarem. S dokonalými proporcemi a silnou emocionální přitažlivostí ji designéři řadí mezi nejkrásnější auta na světě.

Alfa Romeo zůstává symbolem italského designu, vášně a inovace. Je to jméno, které stále rezonuje na silnicích i v srdcích automobilových nadšenců po celém světě.

Zdroj: autorský článek, Museoalfaromeo.com