Vzdělávací středisko Dětského fondu OSN funguje například i v táboře Bodan pro vysídlené osoby v Somálsku. FOTO: UNICEF/Mumin
Jedenadvacet českých literátů připravilo tajné dopisy svým čtenářům. Spolu s knihami jdou do unikátní dražby na podporu vzdělání dětí v rozvojových oblastech.
Česká pobočka UNICEF ve spolupráci s nakladatelstvím Argo pořádá již čtvrtý ročník projektu Tajný dopis čtenáři. Dražba podepsaných knih s osobním dopisem autorů podpoří vzdělávací programy na pomoc dětem, které kvůli krizovým situacím nemají přístup ke vzdělání.
Do letošního ročníku charitativní aukce se zapojilo celkem 21 spisovatelů a autorů knih. Dražba knih probíhá od pátku 12. do úterý 23. dubna na stránkách organizace UNICEF.
„Každý z autorů vložil svůj osobní vzkaz do zapečetěné modré obálky, jejíž obsah si bude moci přečíst pouze ten, kdo knihu vydraží. Aukce končí symbolicky 23. dubna na Den knihy. Věřím, že pro čtenáře a příznivce dobrých knih může být tím nejkrásnějším způsobem, jak tento den oslavit a současně pomoci dobré věci,“ uvedla Pavla Gomba, výkonná ředitelka UNICEF ČR.
Mezi draženými knihami je řada děl nominovaných na prestižní ocenění Magnesia Litera, které uděluje sdružení Litera. Dražit je možno například knížky od spisovatelů Danky Štoflové, Ladislava Zibury, Martina Chadimy, výtvarnice Daniely Šafránkové, psychiatra Radkina Honzáka, publicisty Alexeje Sevruka nebo etnologa Martina Rychlíka.
Během minulých ročníků projektu se na vzdělávání dětí podařilo získat celkem 206 768 Kč.
UNICEF věří, že každé dítě, chlapec i dívka, má právo chodit do školy, získávat vědomosti a rozvíjet se. Vzdělání je investicí, která má přínos nejenom pro dítě a jeho rodinu, ale také pro celou společnost. Dětský fond OSN – UNICEF v roce 2023 zajistil přístup ke vzdělání bezmála 38 milionům dětí. Ve školních lavicích však stále chybí 60 milionů dětí, které právě teď strádají v extrémní chudobě. Pro přežití musejí pracovat, žijí ve válečných zónách či na místech, kde ve školách není bezpečno.
„Škola je místem, kde děti získávají důležité životní návyky. Ve škole se děti učí odpovědnosti a mohou zde také hledat zázemí a oporu, pokud nastanou problémy v rodině“, dodává Pavla Gomba.
Zdroj: UNICEF ČR